Quote

תסבירו לי, מה כל כך מעניין בתוכנית הזאת?

מישהו שאל בקבוצה בתפוז, ואז המשיך להסתבך קצת עם ענייני פיזיקה לא קונסיסטנטית, עם הפוטנציאל לתקן הכל ע”י סתם חזרה בזמן ודברים כאלו.

התשובה שלי:

קשה להסביר, וזה היופי.

ראית עונה וקצת מסדרה עם 33 עונות, ספרים, תסכיתים.. חתיכת עושר. כמו שכתבו, אולי אתה לא מתחבר, וזה בסדר. לא כל אחד אוהב כל דבר שאחרים אוהבים.

הרבה מהיופי לדעתי הוא בפשטות ובגלובליות. “דוקטור הו” מספרת על חייזר שמטייל בזמן ובחלל בסופו של דבר. וזהו. אלו רעיונות מאוד פשוטים בבסיסם, לפני שמשלבים את הקנון על רבדיו. אלו רעיונות שמעניינים הרבה מאתנו, רעיונות שחוזרים בכל מיני סיפורי מד”ב אחרים, רעיונות עם פוטנציאל לממש כל מיני סיפורים מכל מיני סוגים.
גם כשמכניסים את הקנון אלו רעיונות פשוטים וגלובליים בד”כ. טיול עם חברים. דבר שהוא גדול יותר מבפנים – בדיוק כתבתי משהו על רעיון דומה שהיה לי בגיל שש!. שרביט קסמים. התקלות בתרבויות שונות. פתרון של בעיות בעזרת השכל ולא כוח הזרוע. זה הבסיס של הקנון והוא אלגנטי וקל להזדהות איתו.

ואתה מסתכל על העולם הזה, לא רק על עונה מסוימת ופרק מסוים, ויש בזה קסם. זה לדעתי מה שתופס אנשים.

-=-=-

אגב, אני לא מתה על החצי הראשון של העונה הראשונה, היא באמת עוד לא התגבשה עדיין אז. אותי בכלל תפסה העונה החמישית קודם (היתה במקרה בVOD, ראיתי ונתפסתי, אחרי שראיתי כמה פרקים אקראיים לאורך השנים)

לגבי החזרה בזמן כדי לתקן בעיות, לפעמים משתמשים בזה בסדרה, אבל במשורה. בעולם של הסיפור זה יוצר פרדוקסים ולכן אתה לא יכול לחזור אחורה ולתקן טעויות. מבחינת המספר אם כל פעם שיש בעיה נסע בזמן ונתקן אותה הסיפור יהיה משעמם, אז מוצאים סיבות למה לנטרל את האפשרות הזאת.
במקור, אגב, היה “אסור”. בעונות הראשונות של הסדרה הישנה החוק היה בעיקר שאם מנסים לשנות את ההסטוריה יקרה משהו והיא תקרה בכ”ז. אחרי זה, כשהוסיפו את אדוני הזמן, החוקים שלהם היו שאסור להתערב. אבל הדוקטור לא בהכרח מקשיב לחוקים שלהם..

“לא נראה שיש לסדרה הגיון פנימי אחיד” – נכון. הקנון בא לשרת את הסיפור ולא להפך.
למשל עם חציית קו הזמן של עצמך, ברוב המוחלט של המקרים צריך שתהיה סיבה מאוד טובה לזה, אבל אם זה יכול ליצור סיפור מרתק – פתאום זה יהיה אפשרי. אם אתה מחפש עולם פיזיקלי מלא וחסר סתירות אולי לא תמצא, אבל אם אתה מחפש סיפורים יש פה בשפע.

לגבי “יום האב”, העולם כמעט קרס בגלל הפרדוקס שנוצר, לא בגלל שפיט היה אמור למות ספציפית. רוז חצתה בעקיפין את קו הזמן של עצמה. אם תמשיך לצפות בסדרה תראה שיגידו מפורשות – אסור לחצות את קו הזמן של עצמך, אלא אם זה בשביל טריקים מטופשים 🙂

חוץ מזה, אתה מכוון פה בעקיפין לשאלות מעניינות. האם הדוקטור מציל עולם שהיה אמור להחרב בלעדיו, או שהוא מביא איתו את ההרס כשהוא בא? האסונות האלו כל פעם מפתיעים אותו. איך זה? מה אם הוא חלק מאסון? אלו דברים שבהמשך יתייחסו לחלקם.

-=-=-

וזה ממשיך את התשובה שלי על מה הקסם של הסדרה. מעבר לכך שהנושאים שלה מאוד פשוטים וגלובליים ומעניינים, יש הרבה מה להתעסק ולדוש בה מעבר. דוקטור הו היא לא סיפורים שנגמרים וזהו, היא נוטה להעלות שאלות כמו שהעלית, ואז אתה נפגש עם חברים, דן בזה, נכנס לפורום, מגיעים לתובנות…
דוקטור הו היא מעבר לסכום פרקיה, הסדרה גדולה יותר מבפנים.

(שוב, אין לי בעיה אם לא התחברת לזה, קורה)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *